Friday 10 February 2017

INFO SEKILAS KANSER KULIT



Kulit adalah organ yang paling besar pada pada manusia, iaitu lebih kurang 20,00 kaki persegi. Tambahan pula kulit adalah organ paling luar yang bertindak sebagai pelindung kepada manusia, kulit mudah terdedah kepada pelbagai jenis penyakit, pencemaran, kerosakan akibat persekitaran dan penuaan.
Antara penyakit kulit yang ditakuti oleh barah kulit. Barah kulit ialah ketumbuhan pada kulit yang disebabkan oleh pertumbuhan sel yang tidak normal disebabkan oleh radiasi atau terdedah kepada bahan-bahan yang menyebabkan kanser.
Kanser kulit mempunyai pelbagai jenis mengikut asalnya daripada lapisan kulit yang berlainan. Tiga jenis barah kulit yang utama ialah:
1. Basal sel carcinoma
2. Squamos sel carcinoma
3. Malignant melanoma

Kanser kulit mengikut jenis secara ringkas.


Basal cell carcinoma

kanser kulit mukaKanser ini adalah jenis kanser yang paling biasa dikalangan manusia yang berasal daripada sel kulit yang paling asas, ataupun lapisan paling bawah.
Secara umumnya, kanser jenis ini pertumbuhannya adalah lambat dan jarang sekali merebak ke organ lain, namun boleh merosakkan kawasan sekitar kulit dan dibawahnya.
Ia boleh wujud dalam bentuk ulser, atau ketumbuhan yang kecil, nampak bersinar dan kadangkala terdapat saluran darah. Apabila ketumbuhan ini pecah, ia boleh membentuk ulser dengan lapisan tepi yang timbul.

Squamos cell carcinoma


Kanser ini pula boleh terjadi jika terdapat keradangan ataupun ulser yang berpanjangan pada kulit. Kanser ini dikenali dengan warnanya yang kemerahan pada permukaan kulit dan sedikit bersisik, berbentuk tidak sekata dan sakit apabila disentuh.



Melanoma




Melanoma boleh wujud di mana-mana bahagian kulit sama ada kulit normal ataupun tahi lalat hidup yang berukar menjadi kanser. Kanser ini biasanya berwarna gelap atau hitam walaupun ada ynag mungkin berwarna terang dengan permukaan yang tidak sekata.




Langkah-langkah pencegahan kanser kulit

1. Kurangkan pendedahan kepada pancaran matahari berlebihan, terutamanya individu yang berkulit cerah.
Contohnya memakai krim pelincung matahari, memakai pakaian berlengan panjang dan memakai topi apabila melakukan aktiviti luar rumah.
2. Mengelakkan pendedahan kepada pancaran matahari pada waktu yang mempunyai kadar UV yang tinggi, iaitu dari pukul 9 pagi hingga 3 petang.
3. Berhenti atau elakkan merokok dna menjauhi daripada terdedah kepada asap rokok.
4. Tingkatkan sistem ketahanan badan dengan memakan makanan berkhasiat dan sihat, dan mengambil suplemen.
5. Periksa kulit secara berkala dan segera berjumpa doktor sekiranya terdapat apa-apa perubahan yang mencurigakan, terutamanya mereka yang mempunyai banyak tahi lalat, mempunyai tanda lahir dan berkulit cerah.


No comments:

Post a Comment